Članci

Susret sa spisateljicom Niko Bali Tilošanec

Knjiga je najljepši poklon koji možete dati djeci. Knjige ih vode u neke nove, samo njima znane, svjetove, pobuđuju im maštu i razvijaju kritičko razmišljanje, uče kroz postupke likova, prosuđuju i stvaralački se izražavaju. Osim na satovima Hrvatskoga jezika motivaciju za čitanje primjenjujem tijekom svih nastavnih predmeta, a naglasak na razvijanju kulture čitanja provodim Programom Čitateljskog kluba 4. a poučnim, nesvakidašnjim i zabavnim aktivnostima. Primjenom strategija za poticanje čitačke motivacije razvijam stvaralaštvo učenika, buduće angažirane čitače, jačam čitanje s razumijevanjem, jer vještina čitanja osnovni je preduvjet za svako učenje i usvajanje znanja iz svih područja i školskih predmeta.

5

Središnja tema mjeseca studenoga bila nam je: Tolerancija. Integriranim sadržajima obilježili smo različitim aktivnostima važne dane: 16. XI. Međunarodni dan tolerancije, 18. XI. Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje, 20.XI. Međunarodni dan djeteta kao dan posvećen djeci i njihovoj dobrobiti.

Uz Međunarodni dan tolerancije učenici su čitali slikovnice, priče, spisateljice Nikol Bali Tilošanec "Slon kojeg nisu boljele noge" i "Mišića Mirka boli trbuh", a čija je središnja misao vodilja-poštivanje različitosti. Kroz radionicu i radom u grupama učenici su saznali o našoj kreativnoj mladoj spisateljici iz Koprivnice, Nikol Bali Tilošanec u kojoj je završila osnovnu i srednju školu. Diplomirala je hrvatski jezik i književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu u Rijeci. Za vrijeme studija aktivno je sudjelovala na mnogim studentskim kongresima te volontirala u mnogim udrugama. Radila je kao voditeljica obiteljskih pričaonica za predškolce u Gradskoj knjižnici u Rijeci. Piše poeziju, kratke priče, priče za djecu, eseje i znanstvene radove, volontira u mnogim civilnim udrugama. Poezija joj je objavljivana u časopisu Modra lasta, Webstilusovim zbornicima i zbornicima KUD-a Podravka. Znanstveni radovi objavljeni su joj u zbornicima Veliki dječji književnici/ice kao univerzalni kapital (2014) i Izazovi u odgoju i obrazovanju (2016). Dobitnica je književne nagrade "Ivan vitez Trnski" za mlade autore s područja Podravine i Prigorja te književne nagrade udruge Spark iz Velike Gorice.[1]

Učenici su prikazali plakatom i umnim mapama sadržaj slikovnica, problem i rješenje problema te pouku svake priče, predložili i nova rješenja problema. Zajedno su zaključili da naše različitosti čine svijet ljepšim i bogatijim.

Pun pogodak bilo je iznenađenje za moje učenike-susret sa spisateljicom Nikol Bali Tilošanec. Nakon pročitanih slikovnica, uputila sam pozivnicu za susret našoj kreativnoj mladoj spisateljici. S radošću i uzbuđenjem učenici su spontano prilazili spisateljici kako bi je zagrlili, pozdravili. Susret sa spisateljicom bio je u našoj školskoj knjižnici, a naša školska knjižničarka Paula Rajh pomogla nam je u organizaciji. Spisateljica je pročitala svoju priču "Mišića Mirka boli trbuh". Osim slušanja bila je to prilika kroz razgovor sa spisateljicom učiti o toleranciji. Tako su učenici slušajući priču o mišiću Mirku saznali da postoji i mogućnost da s njima bude u razredu i učenik koji ima zdravstvenih poteškoća. Interaktivnim razgovorom učenici su iznosili svoje načine podrške, suosjećanja i pomoći mišiću Mirku, odnosno u stvarnosti-mogućem učeniku s zdravstvenim ili nekim drugim poteškoćama, a spisateljica je učenicima je prenijela mnoge važne životne poruke.

Prihvaćanjem drugih, sa svim njihovim savršenostima i nesavršenostima, prihvaćamo i sami sebe. I svakome od nas može se dogoditi, baš kao što se to mišiću Mirku dogodilo, da se po nečemu razlikuje od skupine u kojoj se našao. Važno je shvatiti i prihvatiti svoju i tuđu različitost, prigrliti ju i zavoljeti.

Spisateljica je pripremila aktivnost za učenike: Napisati pismo mišiću Mirku! Učenici će kroz sadržaj pisma uputiti podršku mišiću, dati savjet, ohrabriti ga ili mu pomoći u rješavanju nekih poteškoća kroz koje mišić prolazi. Veselimo se čitanju pisama učenika!

Psihologinja Martina Špaček, koja je radila recenziju same slikovnice naglašava kako „osim terapeutskog učinka za kronično bolesnu djecu, priča može dobro poslužiti i djeci koja imaju člana obitelji, prijatelja ili nekog u svojoj blizini tko boluje od kronične upalne bolesti crijeva u približavanju iskustva i otkrivanju njihovih briga i razvoju empatije“.[2]

Učenici 4. a zahvalili su se spisateljici Nikol Bali Tilošanec na dolasku i poučnom razgovoru!

Učiteljica Suzana Hergotić