Ikar je lik grčke mitologije koji je pokušao pobjeći iz zatočeništva pomoću krila sastavljenih od voska i perja, ali su se zbog približavanja suncu krila otopila te je na posljetku pao i utopio se.


Leonardo da Vinci poznat je po portretu Mona Lise, ali je i prvi čovjek koji je još u 15. stoljeću napravio planove budućeg zrakoplova i helikoptera.




 

Prvi službeni let zrakoplovom u povijesti čovječanstva, onaj braće Wright, dogodio se 17. 12. 1903. kada su svojim modelom uspjeli proći razdaljinu od 37 metara vinuvši se 3 metra u zrak.



Sikorsky je ukrajinski inženjer koji je emigrirao u SAD između dva svjetska rata, a 1939. godine napravio je prvi moderan helikopter koji je koristio tehnička rješenja kakva su i danas u primjeni.



Roland Garros prvi je preletio Sredozemno more 1913. godine, a i prvi koji je na svoj zrakoplov Morane-Saulnier L ugradio automatsku pušku 1915. Njemu u čast ime je dobio i teniski turnir.

 



Charles Lindbergh je 21. 5. 1927. bio prvi avijatičar koji je uspješno preletio Atlantski ocean od New Yorka do Pariza u avionu Spirit of St. Louis - za to je dobio i nagradu od 25.000 dolara.



LINDBERBH

Charles Lindbergh rođen je u Minnesoti od oca Šveđanina. Napustio je školovanje kako bi se posvetio svojoj jedinoj ljubavi - zrakoplovima i prvi  je preletio Atlantik, za 33 sata i 30 minuta.


GABRESKI

Francis Gabreski najpoznatiji je američki vojni pilot koji je u svojoj vojnoj karijeri tijekom Drugoga svjetskog i korejskog rata postigao čak 37 pobjeda u direktnim zrakoplovnim dvobojima.


 

 

QUIMBY

Harriet Quimby bila je prva žena koja je 1911. godine dobila dozvolu za letenje. Samo godinu dana kasnije prva je i preletjela engleski kanal, a iste je godine i poginula u avionu.



(NE)USPJESI


Ljudska mašta može svašta pa su tako kroz stoljeća razni inovatori i konstruktori uz pomoć mašte pokušali izraditi razne leteće objekte. U albumu navodimo uglavnom uspješne priče, ali u povijesti je postojao i znatno veći broj letača koji su poput svojih projekata, prilično neslavno završili.


Jean-Marie Le Bris francuski je avijatičar koji je, inspiriran pticom, napravio svoj bezmotorni zrakoplov Albatros 1856. godine. Za uzlet je koristio konje, a uspio je dosegnuti visinu od 100 metara.



John William Dunne irski je aeronautički inženjer koji se fokusirao uglavnom na izradu vojnih zrakoplova. Tako se potkraj Prvoga svjetskog rata model Biplane našao u službi američke vojske.


Henri Giffard prvi je inženjer koji je uspješno ugradio motor u balon - time je napravio prvi upravljivi leteći objekt (Dirigible) kojim je 1852. godine napravio i prvi komercijalni let u povijesti, dug 27 kilometara.



Geoffrey de Havilland, vlasnik istoimene tvrtke koja proizvodi avione, imao je običaj uvijek prvi sjesti u svoje zrakoplove i testirati ih do krajnjih granica prije negoli ih je dao u ruke ostalih pilota.



IKAROV NASLJEDNIK

Eksperimentalni zrakoplov The Gossamer Albatross, poput prvih mitskih letača, koristi isključivo mišićnu snagu za letenje. To je jedan od eksperimenata što ih je poduprla i američka NASA, a na posljetku je Bryan Allen upravo u njemu uspio preletjeti i kanal La Manche 12. lipnja 1979. godine za 2 sata i 49 minuta, uz relativno dobru prosječnu brzinu od 13 km/h.

 

 

Nijemci su prije 2. svjetskog rata počeli razvijati prvi mlazni avion Messerschmitt Me-262, ali je zbog ; kašnjenja vezanih uz BMW-ov motor on poletio tek 1944. kada je dobio titulu najboljeg lovca.



 

B17 je zrakoplov koji je statistički izbacio najviše bombi tijekom Drugoga svjetskog rata i poznat je po tome stoje mogao letjeti čak i kada je bio znatno oštećen u raznim zračnim borbama.



EKSPERIMENTI


Novac je uvijek bio taj koji je odlučivao o sudbini pojedinih zrakoplovnih i kasnije svemirskih projekata. Vjerojatno je mnogo blistavih ideja ostalo zauvijek zaključano u ladicama genijalaca koji jednostavno nisu imali dovoljno financijskih sredstava kako bi snove pretvorili u stvarnost.


Njemački imigrant Gustave Whitehead jedan je od pionira avijacije koji je početkom 20. stoljeća, zajedno s braćom Wright, učinio prve korake u improviziranim i opasnim zrakoplovima.


Louis Bleriot u zrakoplovu vlastite proizvodnje prvi je 25. 6. 1909. uspješno preletio La Manche od francuskog Calaisa do engleskog Dovera, a za taj pothvat trebalo mu je 36,5 minuta.


 

Hughes XH 17 napravljen je samo u jednu svrhu - kako bi prevezao što veći i što teži teret. U konačnoj izvedbi ovaj je neobičan američki helikopter mogao nositi teret težine čak 23.000 kilograma.

 


 

U doba hladnog rata sovjetska je vojska 1987. godine 1 stavila u službu Ekranoplan, neobičan zrakoplov koji je zbog manjka novca nikad nije bio razvijan i vrlo je j brzo jedini primjerak i umirovljen.


 

CURTISS

Glen Hammond Curtiss bio je solidan sportaš, biciklist početkom 20. stoljeća. Nakon završetka karijere ostao je u svijetu bicikala postavši uspješan trgovac. Logičan je slijed bio krenuti s proizvodnjom motocikala, ali pravi preokret u životu dogodio mu se nakon stoje upoznao braću Wright i okrenuo se zrakoplovstvu. Prvi model izradio je 1906. godine.

 

Autogyro je mali helikopter koji, uz minimalne troškove, može prevesti dvije osobe. Prvi takav model pojavio se još 1923. godine, a najbrže verzije dostižu brzinu od čak 186 km/h.

 


 

Mil Mi-12 najveći je helikopter ikada osmišljen i konstruiran. Napravljena su samo dva prototipa, ali ovaj model nije nikada ušao niti u vojnu, niti u komercijalnu službu.