10. Tjedan botaničkih vrtova i arboretuma Republike Hrvatske

Od 24. do 30. svibnja 2021. godine održane su brojne aktivnosti nastavnika i njihovih učenika kojima se obilježio Deseti tjedan botaničkih vrtova, arboretuma i botaničkih zbirki.

naslovna

Odrađene su sljedeće radionice i aktivnosti:

Tijekom cijelog tjedna na drugom katu škole bila je mala izložba učeničkih herbarija koju su pripremili profesori Valentina Kancijan i Goran Višak.

 goran valentina cijeli t

 

Kroz cijeli tjedan su učenici 2.a razreda kod kuće posadili jedan cvijet u teglu ili vrt u sklopu aktivnosti “Posadi cvijet za ljepši svijet”. Tijekom nastave hrvatskog jezika istraživali su različite biljke i cvijeće u pričama, bajkama i poeziji. Aktivnosti je vodila učiteljica Suzana Hergotić.

suzana cijeli t

 

suzana cijeli t2

suzana cijeli t3

 

 

Učenici 1.c razreda su na izvanučioničkoj nastavi upoznali začinske vrtove oko škole. Izabrali su jednu biljku koju su dodatno istražili kod kuće. Biljku su nacrtali, napisali za što se koristi i izdvojili njezina ljekovita svojstva. Na satu su igrali igru s karticama s nazivom i izgledom biljke. Aktivnosti je vodila učiteljica Đurđica Pošta.

durdica cijeli t

 

durdica cijeli t1

durdica cijeli t2

 

 

Učenici 5.b razreda i svih sedmih razreda proveli su jedan sat matematike izvan učionice. Promatrali su, bilježili, zapažali, crtali i promišljali o geometrijskim oblicima u prirodi i koje sve simetrije mogu pronaći u školskom vrtu i na putu do njega. Aktivnost je vodila učiteljica Željka Markešić.

zeljka cijeli t

zeljka cijeli t1

zeljka cijeli t2

 

 

PONEDJELJAK – 24. SVIBNJA 2021.

Učenici 3. a razreda su na satu likovne kulture slikali zaštićene biljke Hrvatske. Zakon o zaštiti prirode zabranjuje branje, skupljanje, uništavanje i sječu ili iskopavanje samoniklih zaštićenih biljaka i njihovih dijelova. Učenici su imenovali i opisivali neke od zaštićenih biljnih vrsta i predlagali načine njihova očuvanja. Uočavali su utjecaj čovjeka na biljke te spoznali važnost odgovornog ponašanja prema njima. Aktivnost je vodila učiteljica Ines Geršić Bodinovac.

pon1 1

pon1 2

pon1 3

 

 

Učenici foto grupe Zoom istraživali su različite biljke u okolici škole te ih fotografirali različitim tehnikama snimanja. Aktivnost je vodila učiteljica Ivana Paska.

pon2 1

pon2 2

pon2 3

 

 

UTORAK – 25. SVIBNJA 2021.

Učenici 4.c razreda pod vodstvom učiteljice Karmen Bardek prezentirali su projekt “Reciklirajmo papir” te u prizemlju škole postavili izložbu likovnih radova (Oslikavanje recikliranog papira biljkama).

uto karmen

uto karmen1

uto karmen2

 

 

SRIJEDA – 26. SVIBNJA 2021.

Učenici 8.a-d i 6.b i c razreda istraživali su ugrožene biljke Hrvatske i rezultate prikazali u prezentacijama. Voditeljica aktivnosti bila je profesorica Valentina Kancijan.

Učenici 4. b razreda prezentirali su svoje istraživanje o svih osam nacionalnih parkova Republike Hrvatske. Poseban naglasak su stavili na biljke u nacionalnim parkovima. Dio radova napravili su u IKT alatu, a plakate su izložili u hodniku prizemlja škole. Aktivnost je vodila učiteljica Ljupka Mihailović.

 

srijeda ljupka

srijeda ljupka1

 

Učenici 6.a i 6. d razreda su pod vodstvom učiteljice Ivane Paska izlagali prezentacije o invazivnim biljkama u Hrvatskoj koje su samostalno istražili. Prema zakonu o zaštiti prirode invazivna strana vrsta je ona nedomaća vrsta koja ugrožava biološku raznolikost, uzrokuje ekološku i ekonomsku štetu te nepovoljno utječe na zdravlje ljudi. Kao najveći problem izdvojili su biljku ambroziju te su istaknuli metode njezina uklanjanja i suzbjanja širenja.

 

srijeda paska2

 

 

2.c razred je pod vodstvom učiteljice Natalije Sočev sudjelovao u radionici LandArt - pejzažna umjetnost. Učenici su se igrali prirodnim materijalima i postavili ih na livadu pri čemu su nastala zanimljiva umjetnička djela pejzažne umjetnosti. Svoje radove su fotografili te postavili izložbu fotografija u prizemlju škole od 28.5. do 1.6.

srijeda socev1

srijeda socev

srijeda socev2

srijeda socev3

 

Učenici PŠ Jagnjedovec sudjelovanjem u projektu Održivog razvoja već su se od prije upoznali s mnogim začinskim i ljekovitim biljkama koje su sada odlučili posijati. Posijali su origano, bosiljak i kadulju. Učenici će do kraja nastavne godine o biljkama brinuti u školi, a tijekom ljetnih praznika će svaki učenik svoju biljku odnijeti kući. Voditeljice aktivnosti su učiteljice Lana Culek i Martina Andrašić.

srijeda andrasic

srijeda andrasic1

 

 

Učenici 4. razreda PŠ Reka oslikavali su nazive mladih stabala zasađenih u arboretumu ispred škole. Oslikano je mlado drvo Crvenog hrasta, Divlje kruške i Divlje trešnje, te dviju mladih Lipa. Nazivi su plastificirani i biti će pričvršćeni za to predviđena drvena postolja. Aktivnost je vodila učiteljica Maja Gal.

srijeda gal

srijeda gal1

srijeda gal3

 

 

Učenici botaničke grupe su pod vodstvom učiteljice Ivane Paska sudjelovali u radionici “Kako izraditi biljni terarij” Upoznali su se s vrstama terarija, potrebnim materijalima, najprikladnijim biljkama te samim postupkom izrade. Svaki učenik izradio je svoj biljni terarij.

srijeda paska

srijeda paska1

 

 

Prvi razred PŠ Reka je imao virtualnu šetnju botaničkim vrtom nakon čega su u dvorištu škole opisivali i imenovali biljke. Voditelj aktivnosti bio je učitelj Davor Šokec.

srijeda sokec

srijeda sokec1

srijeda sokec3

 

 

 

1.a razred posjetila je “gospođa Lavanda”. Učenici su nakon odgledane prezentacija saznali mnogo zanimljivosti o Lavandi. Oduševilo ih je saznanje da postoji 49 vrsta lavanda i da je njen životni vijek i do 30 godina. Naučili su da se eterično ulje lavande koristi u proizvodnji kozmetičkih proizvoda, umiruje, smanjuje glavobolju i pomaže pri zacjeljivanju rana. Iznenadio ih je podatak da se lavandini cvjetovi koriste i u pripremi slastica. Mirisali su i dodirivali lavandu u tegli, dodirivali sušene cvjetove lavande u jastučiću i „isprobali“ ljekovita svojstva ulja lavande. Zajednički su nacrtali grmove lavande kojima su ukrasili razredni pano. Za kraj su zahvalili gospođi Lavandi na ugodnom druženju te dali koristan savjet:  Ako ste nemirni ili vas nešto muči pa ne možete zaspati, popijte čaj od lavandinog sušenog cvijeta ili nekoliko puta udahnite miris eteričnog ulja lavande. Aktivnost je vodila učiteljica Dragana Dukarić.

 

srijeda dukaric

srijeda dukaric2

 

 

ČETVRTAK – 27. SVIBNJA 2021.

Eko grupa 4.b razreda je pod vodstvom učiteljice Ljupke Mihailović izrađivala EKO magnete. Kao motiv su iskoristili zaštićene biljne i životinjske vrste.

cetvrtak ljupka

 

cetvrtak ljupka1

cetvrtak ljupka3

 

 

Učenici 8.d (Petra Kovačević, Neva Seleš, Jan Forko i Teo Kežman) zajedno s učiteljem Danijelom Balaškom posjetili su staništa livada uz rijeku Dravu u blizini Gabajeve Grede, Repaša i Novačke.

Glavni cilj bio je pronaći i zabilježit nalaze naših strogo zaštićenih vrsta samoniklih orhideja. Iako na ovim staništima raste barem 7 različitih vrsta orhideja, učenici su pronašli 2 vrste koje sad cvatu, a tu su kokica paučica (Ophrys sphegodes) i kacigasti kaćun (Orchis militaris).

Zabilježili su i slijedeće vrste biljaka: obični krestušac (Polygala vulgaris), livadna kadulja (Salvia pratensis), ranjenik (Anthyllis vulneraria), žuta vučja stopa (Aristolochia clematitis), široki zvončić (Campanula patula), obična mlječika (Euphorbia cyparissias), poljska prženica (Knautia arvensis), ivančica (Leucanthemum vulgare), svinđuša (Lotus corniculatus), crvena djetelina (Trifolium pratense), ptičje mlijeko (Ornithogalum umbellatum), mali šuškavac (Rhinanthus minor), lukovičasta kamenika (Saxifraga bulbifera), gavez ( Symphytum officinale), prava broćika (Galium vernum), mekana iglica (Geranium molle), Ophioglossum vulgatum (ljetni jednolist). Učenicima je posebno zaokupila pažnju biljka ranjenik (Anthyllis vulneraria) čiji su izgled usporedili s onim u coronavirusa kakav se prikazuje putem medija.

Ono što je najviše oduševilo učenike je ljepota i raznolikost leptira koji oprašuju cvjetove biljaka. Prekrasno obojene cvjetove različitih oblika biljke su razvile da bi privukle svoje oprašivače, tj. različite kukce među kojima su leptiri možda najljepši. Upravo je to prekrasan primjer povezanosti i suživota flore i faune, budući da leptiri omogućuju biljkama razmnožavanje, a biljke njima zauzvrat daju hranu u obliku nektara.

14

15

16

1

2

4

5

8

9

10

 

Učenici 3.c razreda pod vodstvom učiteljice Senke Pintarić  istraživali su zeljaste i drvenaste biljke u okolici škole. Uz one koje poznaju od ranije, pokušali su prepoznati i nove – one koje nisu znali imenovati. Koristili su aplikacije na mobilnim telefonima koje prepoznaju biljke ispred kamere. Iskoristili su mogućnost skeniranja lista, cvijeta, ploda ili kore drvenastih biljaka. Bili su zadovoljni jer su u bližoj okolici škole prepoznali desetak biljaka koje su im bile nepoznate. Također, učenici su istraživali ljekovite biljke našeg zavičaja. Predstavili su svoja istraživanja o kamilici, nevenu, trputcu, čuvarkući, koprivi, maslačku i drugim biljkama. Naučili su što je herbarij i kako se izrađuje.

cetvrtak senka

cetvrtak senka1

cetvrtak senka2

 

 

Učenici 3. c razreda pod vodstvom učiteljice Sanje Brkić su na likovnoj radionici “Vincent van Gogh, suncokreti i Nemčići” upoznali rad poznatog nizozemskog slikara i naslikali svoje suncokrete.

cetvrtak brkic

cetvrtak brkic1

cetvrtak brkic2

 

 

Učenici 1. b razreda su na likovnoj kulturi kolaž papirom izradili proljetnice - zaštićene biljke o kojima su učili prethodno na nastavi prirode i društva te dio radova izložili na razrednom panou.  Izvanučioničkom nastavom upoznali su biljke školskog vrta o kojima žele brinuti, njegovati ih i u budućnosti sami zasaditi još biljaka. Na taj način obogatili bi školski vrt, čiji se dio nalazi i pod prozorima njihove učionice. Aktivnosti je vodila učiteljica Dragana Antić.

cetvrtak antic1

cetvrtak antic2

cetvrtak antic3

cetvrtak antic4

 

1. c razred je na likovnoj grupi slikao Botanički vrt glagoljice. Aktivnost je vodila učiteljica Đurđica Pošta.

cetvrtak durdica

cetvrtak durdica1

cetvrtak durdica3

 

 

Učenici 5.b razreda su imali kratko predavanje na kojem su se upoznali s metodom utvrđivanja gustoće populacije in situ. Nakon toga su se upoznali s načinom ispunjavanja zadanih obrazaca. Na kraju su u parku škole pokazali primjenu naučenoga, tj. postavili mrežu, određivali koordinate, opisivali lokalitet, ucrtavali skicu i utvrdili gustoću populacije biljaka. Aktivnost je vodio profesor Goran Višak.

 

cetvrtak goran

cetvrtak goran1

 

 

PETAK – 28. SVIBNJA 2021.

Učenici 4.a razreda tjedan su obilježili kroz slušanje "cvjetnih skladbi" i slikanje najljepših cvjetova koje dječja mašta može zamisliti. Učenici su uživali u skladbama poput Valcer cvijeća i Ples šećerne vile (P. I. Čajkovski), Proljeće (A. Vivaldi) i mnoge druge. Stvarali su svoje najljepše cvjetove vodenim bojama i crnim flomasterom. Na samom kraju stvaranja svojim su cvjetovima dali ime, a sat su završili šarenom cvjetnom izložbom. Aktivnosti je vodila učiteljica Sanja Šikić Rupa.

petak rupa

petak rupa1

petak rupa2

 

 

 

Učenici 2. razreda PŠ Reka su pod vodstvom učiteljice Jelene Sabolić učili o važnosti korisnih kukaca te izrađivali jednostavne hotele za kukce od recikliranih materijala koje su postavili u dvorištu škole.

jelena petak2

petak jelena

 petak rupa2

 

 

 MALA ŠKOLA KERAMIKE:

P1070071

P1070072

P1070075

P1070076

P1070091

P1070092


 

Dragi biljkoljupci,

s radošću najavljujemo aktivnosti koje organiziramo u nadolazećem 10. Tjednu botaničkih vrtova i arboretuma Hrvatske, od 25. do 30 svibnja 2021. kao ponosni članovi Hrvatskog botaničkog društva. Ovaj ćemo članak nadopunjavati informacijama i fotografijama provedenih aktivnosti.

Čestitamo desetu obljetnicu organizatoru Tjedna, Hrvatskom botaničkom društvu i svima puno veselja tijekom trajanja.

https://botanickivrt.biol.pmf.hr/izlozbe/

Koordinatorice: učiteljica prirode i biologije Ivana Paska, mag.oecol. et prot. nat.  i ravnateljica Gordana Gazdić-Buhanec, mag. biol. 

 

Program aktivnosti10. Tjedan botaničkih vrtova, arboretuma i botaničkih zbirki

10 botanicki vrtovi